آشنایی با بیت کوین

۱ بازديد ۰ نظر

بیت کوین (Bitcoin) که آن را به اختصار با نماد BTC نیز نشان می‌دهند، درواقع شکل دیجیتالی از پول نقد است. اما مهم‌ترین تفاوت این ارز دیجیتال با ارزهای فیات، در این است که این ارز، از سوی بانک مرکزی یا دولت یا هیچ نهاد نظارتی دیگری کنترل نمی‌شود.

نکته: ارزهای فیات ارزهای بی‌پشتوانه‌ای مثل دلار، یورو یا ریال خودمان هستند که از سوی دولت یا سیستم مالی رسمی کشور کنترل می‌شوند.

درواقع، فناوری پشت بیت کوین، که بلاکچین (Blockchain) نام دارد، با این رسالت ایجاد شده است تا این تمرکز و نظارت مرکزی را از میان بردارد. بیت کوین، ارز دیجیتالی است که روی بلاکچین ایجاد شده، و هیچ نهاد نظارتی مرکزی روی آن کنترل ندارد، بلکه این هزاران هزار سیستم رایانه‌ای در سراسر جهان هستند که کنترل سیستم مالی بیت کوین را در اختیار دارند. شما نیز به‌عنوان یک کاربر، خیلی راحت می‌توانید با دانلود نرم‌افزار منبع باز یا اوپن سورس (Open Source) در این شبکه فعالیت داشته باشید.

بیت کوین، نخستین رمزارز، ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است که در سال 2008 میلادی معرفی شده و از سال 2009 نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

مهم‌ترین نکته در مورد بیت کوین، غیرمتمرکز بودن آن است. به این مفهوم که نه تنها هیچ نهادی روی آن نظارت و کنترل ندارد، بلکه افراد کنترل کننده آن یا کاربران سیستم نیز از سوی نهاد یا مرکز خاصی انتخاب نمی‌شوند و هرکسی می‌تواند در صورت تمایل، بخشی از این شبکه بزرگ باشد. هر کاربر، به همان میزان روی شبکه دسترسی و کنترل دارد که دیگر کاربران دارند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند این دسترسی و کنترل را محدود کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.